Ellenállás: A Szu-25-ös csatarepülő

Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 496 fő
  • Képek - 104 db
  • Videók - 935 db
  • Blogbejegyzések - 7917 db
  • Fórumtémák - 37 db
  • Linkek - 81 db

Üdvözlettel,

Ellenállás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 496 fő
  • Képek - 104 db
  • Videók - 935 db
  • Blogbejegyzések - 7917 db
  • Fórumtémák - 37 db
  • Linkek - 81 db

Üdvözlettel,

Ellenállás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 496 fő
  • Képek - 104 db
  • Videók - 935 db
  • Blogbejegyzések - 7917 db
  • Fórumtémák - 37 db
  • Linkek - 81 db

Üdvözlettel,

Ellenállás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 496 fő
  • Képek - 104 db
  • Videók - 935 db
  • Blogbejegyzések - 7917 db
  • Fórumtémák - 37 db
  • Linkek - 81 db

Üdvözlettel,

Ellenállás klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Szu-25-ös csatarepülő

13 éve | [Törölt felhasználó] | 1 hozzászólás

A Szu-25-ös csatarepülő

 

1969-ben, a II. világháborús és a koreai, vietnami harci tapasztalatok bizonyították a szovjet hadvezetés részére, hogy a csatarepülő fegyvernem igenis szükséges egy háború sikeres megvívásához.

A Szu-17-es vadászbombázó – melyből később kialakult a Szu-22-es – és kortársa, a MIG-23-as, csatarepülőként nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, ugyanis ezek a gépek gyenge páncélzattal, és a változtatható szárnyállású kialakítás miatt kevés fegyverfelfüggesztési ponttal rendelkeztek, valamint a pilóták figyelmét nagyrészt a repülőgép vezetése kötötte le, a fedélzeti elektronika kezdetlegessége pedig nem tette lehetővé a precíziós fegyverek pontos célravezetését. (E súlyos hiányosságuk miatt is lett továbbfejlesztve mind a Szu-17-es, mind a MIG-23-as, melyek később már a Szu-22 és a MIG-27-es nevekre hallgattak.)

A Szuhoj iroda ezért egy földi csapatok támogatására kifejlesztett, hangsebesség alatti, merevszárnyas géppel rukkolt elő, amelyet gigászi mennyiségű fegyverrel lehetett megpakolni, és a légvédelmi fegyverek sem nagyon tudtak kárt tenni benne.

Tervezése 1969-ben kezdődött, első felszállására 1975-ben került sor, a gép a Szu-25 típusjelet kapta.

A jobb túlélőképesség és magasabb üzembiztonság érdekében két hajtóművet kapott a gép – melyek a MIG-21-es utánégető nélküli hajtóművei -, ezek együttes tolóereje 1000 km/h végsebességre képes gyorsítani a repülőt. Strapabíró futóművei lehetővé teszik az előkészítetlen vagy füves repterekről való üzemelést is.

A maximális repülési magasság 10.000 méter, hatósugara 400 km, mely póttartályokkal 1200 km-re növelhető. A gép szerkezeti tömege kicsivel több, mint 9 tonna, mely maximális feltöltéssel és fegyverterheléssel már csaknem eléri a 18 tonnát, vagyis a gép körülbelül 5,5 tonna fegyver hordozására képes!

A fegyverzet terén bőséges a választék, a szabadon eső és irányított bombákon kívül, levegő-föld rakétákat, aknaszóró és gépágyúkonténereket, kazettás bombákat, valamint levegő-levegő rakétákat is hordozhat összesen 10 fegyverfelfüggesztő pontján. Emellett rendelkezik egy ikercsöves – Gast-rendszerű -, 30 milliméteres gépágyúval, melyhez összesen 250 lőszert javadalmaztak.

A gép egy igen meghökkentő, és a világon egyedülálló képességgel is bír. A szárnyai alá 1-1 személyszállító gondola függeszthető, melyekkel a gép üzemeltetéséhez szükséges két szerelőt magával viheti. A gondolák nem túlnyomásosak, tehát 4000 méternél magasabbra nem emelkedhet velük repülés közben. Minden bizonnyal izgalmas lehet egy ilyen utazás a szerelőknek, akik a gondolákban fekvő helyzetben foglalnak helyet, kényelmükről hálózsák, hűtő-fűtő berendezés, valamint egy olvasólámpa gondoskodik.

Páncélzata szintén figyelemre méltó: a hajtóművek páncélzata 30 milliméterig képes megállítani a gépágyúlőszereket, a pilóta egy 25 milliméter vastagságú titánium „fürdőkádban” ül egy K-36 típusú katapultülésben. A titánium páncél 57 mm-es gránátig képes megállítani a lövedékeket, ezen kívül a légvédelmi rakéták repeszei sem tudnak kárt tenni a repülőgép vezetőben. A fülke üvegezése 23 mm-es lövedékek közvetlen találatát is kibírja, bár a sok páncél, merevítőkeretek, és a katapultülés részegységei miatt a kilátás igen rossz a pilótafülkéből, ezért a pilóta tükrök segítségével tájékozódhat a közeli légtér helyzetéről.

Az üzemanyagtartályokat alulról 1 centis acélpáncél védi, emellett öntömítő bevonattal is ellátták belülről.

A páncélzaton kívül képes aktív zavaró tevékenységre fedélzeti berendezései segítségével, valamint az infravörös rakéták elleni is rendelkezik infracsapda kilövővel, továbbá az infravörös rakétákat optoelektronikai zavarórendszerei is igyekeznek robbanásra késztetni, mielőtt még azok veszélyes közelségbe kerülnének. Ennek ellenére előfordult már, hogy az amerikai gyártmányú, vállról indítható Stinger rakéta eltalálta Afganisztán felett, de a gép robosztus felépítésének köszönhetően visszatért bázisára.

Radarbesugárzás érzékelő rendszere képes megállapítani a kisugárzást generáló radar irányát és távolságát is.

A repülőgép a kilencvenes évekre reménytelenül elavult, többek között éjszakai bevethetősége is erősen korlátozott volt.

Mivel a gépet eredetileg Grúzia fővárosában, Tbilisziben gyártották, ezért a Szovjetunió széthullása után a gyártósort Ulan-Udéba telepítették át, ahol a Mil helikopterek is készülnek.

A modernizációs csomagot itt dolgozták ki számára, mely érintette az elektronikát, a hajtóműveket, a fedélzeti fegyvereket is.

Az új, modernizált típus jelölése Szu-39 lett, de egyes források Szu-25T vagy Szu-25TM-ként is említik.

A megújult rendszerei segítségével már nemcsak földi, hanem légi és tengerfelszíni célokat is támadhat. Ehhez az új Kopjo-25-ös radarját használhatja, mely nemcsak felderítésre és tűzvezetésre, hanem térképezésre is alkalmas. A Ka-50-es helikopterhez kifejlesztett Shkval optoelektronikai berendezés minden napszakban képes már 10 km-ről követni egy harckocsi méretű célt, majd a Vikhr rakétát 8 km-es távolságról önállóan célra is tudja vezetni 60 centiméteres pontossággal.

A gép maximum 500 kilós bombákkal terhelhető, a fegyverzet össztömege 6 tonna lehet.

Jász Gábor - Jövőnk.info


Címkék: technika

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Az ukrán fegyverexportról

2011. 07. 31. vasárnap. - 17:47
Közgazdasági szakemberek már régen megfigyelték, hogy a gazdasági világválságok idején gyakorlatilag csupán egyetlen ipari ágazat termékei iránt nő meg ugrásszerűen a kereslet, és ez a fegyvergyártás.

Márpedig Ukrajna - Oroszországot leszámítva - Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb fegyverexportőrének számít, a világon pedig a 12. helyet foglalja el.

Az ukrán exportellenőrző állami szolgálat 2010-es összesítése szerint országunk az elmúlt évben közel egymilliárd dollár értékben adott el külföldre fegyvereket, ami mintegy 19,7 százalékkal haladja meg az előző évi exportot.

A szóban forgó exportellenőrző hivatal portálján közzétett adatok szerint az ukrán fegyverek vásárlói között olyanok is akadtak, mint az Egyesült Államok, Nagy-Britannia vagy Olaszország. Márpedig a világ fegyverarzenáljának közel felét birtokló NATO-nagyhatalmaknak legalább akkora teljesítmény fegyvert eladni, mintha homokot szállítanánk a beduinoknak.

És mégis veszik!

Igaz, csekély mértékben. Az USA hadserege 2010-ben mindössze egy darab T-80BV típusú modernizált harckocsit, valamint négy darab Grad katyusát vásárolt, mindmáig titokzatos okokból. Azt tudni kell, hogy mindezek a fegyverek a volt Szovjetunió örökségét képezik, így az amerikaiak valószínűleg saját szórakoztatásukra szerezték be ezeket, hogy többször is szét- és összeszerelve elcsodálkozzanak azon, vajon mitől is képesek közlekedni mind a mai napig ezek az ősvasak.

A britek Albatros típusú gyakorló vadászgépeket vettek Ukrajnától, míg az olaszok megelégedtek valamivel több mint egy tucat MIG vadászgépekhez alkalmazható levegő-levegő rakétával, miközben a talján hadseregben ezek egyetlen repülőgépre sem szerelhetők fel. Az ukránoknak egyelőre ez az adásvétel is megfelel, bár sehogyan sem értik, hogy az Észak-Atlanti Szövetség miért nem érdeklődik a hazai fegyvergyártás csúcstechnológiája iránt. Erre némi választ kaphattak a legutóbbi ukrán-amerikai közös légi hadgyakorlaton, mely során az F-16-osokhoz szokott Top Gun-os pilóták kedvesen megmosolyogták az ukrán „Szuhojok" elektronikáját.

De ha a hiper-szuper ukrán nehézfegyverek iránt nincs is érdeklődés a nyugati hadseregekben, annál nagyobb a kereslet a kézi tűzfegyverek iránt. Igaz, hogy ezeket leginkább a rendőrség kötelékében rendszeresítik odaát. A legtöbb igény - természetesen - a Kalasnyikovok iránt nyilvánul meg. De szívesen vásárolnak ukrán gyártmányú pisztolyokat, revolvereket, puskákat, karabélyokat és golyószórókat is. Tavaly csak az amerikaiak közel százezres tételt vettek át, míg Németország összességében ennek a felét vásárolta az ukrán fegyverpiacon.

A nyugati nagyhatalmak érdeklődése mindemellett csupán apró töredéke annak a fegyvermennyiségnek, amelyet Ukrajna Afrikába szállít. A „fekete kontinensen" a két legmegbízhatóbb felvásárló Szudán, illetve a Kongói Demokratikus Köztársaság. Az utóbbi 2010-ben csak a klasszikus T-72-es tankokból és azok modernizált modelljeiből 100 darabot rendelt, továbbá megannyi páncélozott csapatszállító járművet, ágyút, aknavetőt, valamint négy darab MI-24-es harci helikoptert.

Szudán 60 darab T-72-es harckocsit és két BTR-3-as páncélozott csapatszállító járművet vásárolt. De bármekkora ezen afrikai országok étvágya, a legújabb fejlesztésű, kizárólag Ukrajnában előállított fegyverek iránt ők sem mutatnak érdeklődést, nem utolsósorban a magas vételárak miatt, ami a gazdasági világválságra tekintettel - háború ide vagy oda - náluk is sokat nyom a latban.

Így aztán az ukrán fegyverkivitel legnagyobb részt a szovjet örökségül itt maradt fegyverarzenálon, jobbára felújított ócskavasakon alapul, amelyek mindeddig feneketlennek tűnő tárháza előbb-utóbb ki fog merülni. És akkor Ukrajna hoppon marad a legújabb fejlesztésű harckocsijaival vagy óriásrepülőivel, amelyek műszakilag vetekedhetnének ugyan az orosz vagy amerikai tankokkal, ám az üzemanyag-fogyasztásuk és a pótalkatrész-utánpótlásuk megbízhatatlansága miatt egyelőre jobban festenek a jól lezárt hangárokban.

A visszaesés egyébként már az idén is mutatkozóban van. 2011-ben ugyanis Ukrajna még egyetlen töltényre sem kapott megrendelést. Jelenleg a múlt esztendőből átcsúszott szállítási kötelezettségek teljesítése folyik, és nagyon úgy néz ki, hogy a térség legnagyobb fegyverexportőre szerepében tetszelgő Ukrajnának még sokat kell pedáloznia ahhoz, hogy legalább csak a nyomába érjen az ágazaton évente 6-8 milliárd dollárt kereső USÁ-nak vagy Oroszországnak.

(kárpátinfo)

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu