Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Modernizálják a kínai „Tigrist”
Habár a kínai harckocsigyártás - is - eddig csupán koppintásairól volt ismert, mérnökeik törekedtek arra, hogy saját típussal is ellássák egységeiket. A jelek szerint most a Type 99 "hazai" típusnak egy újabb verziója került a csapatokhoz. Kína jelenlegi legmodernebb harckocsija a Type 99, illetve e típus különböző változatai. Az említett harckocsik ára még nyugati mércével mérve is borsosra sikeredtek, így nem valószínű, hogy a közeljövőben tömegesen rendszeresítik. Mindennek dacára, a fejlesztéssel mégsem állnak le. A kőkeményen cenzúrázott kínai internetes honlapokon egyre több kép jelent meg a Type 99 A2-es, tehát legújabb verziójáról. Szakértők véleménye szerint néhány prototípusról lehet szó, amelyek már túljutottak a tesztfázison és most e maroknyi acélszörnyet a csapatokhoz küldték próbákra. Minden állam - beleértve Kínát is - féltve őrzött titka egy-egy haditechnikai újítás, így csak azon lehet csodálkozni, hogy egyáltalán valamit lehet tudni a kínai páncélosról. Nagyon kevés információ jelent eddig meg a világhálón, ezek többsége is a jóslás kategóriájába tartozik. A becslések szerint a kínai „Tigris” motorja a 2000+ LE kategóriába tartozik. A képek alapján az bizonyos, hogy az új harckocsi teknője rövidebb, de magasabb lett az elődjénél, ami arra utal, hogy vagy a motor kapott új helyet, vagy teljesen más erőforrást hajtja meg. A töltőberendezés - a lőszerekkel együtt - valószínűleg a toronyba került. Szemmel látható az is, hogy a torony is jóval magasabbra sikeredett a Type 99 széria előbbi tornyaitól. Ez a magasság pedig a löveg feletti részt érinti. Valószínűsíthető, hogy a töltőberendezés a torony plafonjára lett felszerelve, a parancsnok és az irányzó közé. Az átvarrás további bizonyítéka, hogy a torony homlokrészének egészét reaktív páncélzattal borították és az előbbi szériákra jellemző aktív zavaróberendezés - a torony tetején - is változásokon ment keresztül. A szakértők becslése szerint a Type 99-esből – és különféle változataiból - Kína jelenleg mintegy 800 darabot tart hadrendbe. Az említett harckocsit (más elnevezéssel ZTZ-99) a 21. század kínai haderejének alaptípusának szánták és ez a jelenlegi legmodernebb acélszörny, amit használnak. A Type 99 első példányai 2001-ben kerültek a csapatokhoz. A harmadik generációs páncélost, a China Northern Industries Group Corporation (CNGC) cég fejlesztette ki és gyártja, alapkonstrukciójának a Type 98-as típus tekinthető. E harckocsi szolgálja azt a célt, hogy a kommunista állam felvegye a versenyt a korszerű nyugati típusokkal, ám nagyon drágára (ára közel 2 millió dollár) sikeredett, így korántsem biztos, hogy nagy számban kapnak belőle az alakulatok. A jelenlegi példányokat a harckocsizók elitezredei kapták. A borsos árat kompenzálja, hogy a korábban gyártott típusokkal szemben jelentősen mozgékonyabb, jobb védelemmel és nagyobb tűzerővel rendelkezik. A kínai mérnökök olyannyira megelégedtek munkájukkal, hogy a legnagyobb darabszámban alkalmazott Type 96-os (kb. 3000 db van hadrendben) modernizációjához is több újítását felhasználták. A típus kifejlesztésének története az 1970-es évekre nyúlik vissza. Akkor, a másik bolsevik szörnyállammal, a Szovjetunióval igencsak összerúgták a port. Félő volt, hogy a közös határon elszabadul a pokol és az elvtársak totálisan egymásnak esnek. Ekkor a kínai harckocsi-gyártás (pontosabban inkább másolás) elfordult az orosz típusoktól és úgy döntöttek, hogy a továbbiakban a német Leopard lesz a fundamentum. Az új páncélossal szembeni elsődleges elvárás az volt, hogy annak minden körülmény között le kell küzdenie a T-72-est. 1979-re készen is lettek a prototípussal, amely egy 120 mm-es löveget, valamint német gyártmányú dízelmotort kapott, melyet később kínai gyártmányra cseréltek. A Leopard 2-vel történő hasonlóság azonban szemmel látható volt. Igen ám, csakhogy az akkori kínai mérnököknek magas volt a német technológia, így rengeteg technikai nehézség állta útját a fejlesztéseknek, az nagyon lassan haladt. A típus előremenetelének az sem használt, hogy a nyolcvanas évek elején a Type 80 rendszeresítése mellett döntöttek, amely a második generációt jelentette, így a 120 mm-es "álomra" várni kellett még. Sőt, a fejlesztőcsoport renitens része visszakanyarodott a szovjet mintához és a T-72 mintájára, automata töltős, 125 mm-es ágyúval operáló terveket dolgozott ki. A másik brigád viszont az izraeli Merkavára kezdett gyúrni, így a páncélos elülső részén helyet foglaló motor jelentette megoldásokkal kísérleteztek. A „vitát” végül a hadsereg vezetése döntötte el, akik az első megoldás mellett törtek lándzsát, főleg a kisebb költségek és fejlesztési kockázatok, valamint a szovjet tankok gyártásában megszerzett tapasztalatok megléte okán. Hosszú várakozás után, végül 1990-ben kigördült a harmadik generációs harckocsijuk tesztpéldánya. Az 1991-es Öböl-háborúban bár Kína nem vett részt, de fontos tapasztalatokat vont le a konfliktusból. Legfontosabb az volt, hogy reálisan belátták, esélyük sem lenne a nyugati acélszörnyekkel szemben. A lecke fel volt adva, így még idejében az átalakítások mellett döntöttek és 1992-re 4 db, átszabott "prototípus" hagyta el a gyárat. Négy évre rá a hadsereg is megkapta az új típust, hogy azokat csapatpróbáknak vessék alá, majd 1998-ban, a végső simítások elvégzése után Type 98-ra keresztelték. Azonban ez sohasem állt hadrendbe, hanem kiegészítőkkel ellátva és a motort felturbózva Type 99 néven kezdték gyártani. Felszereltség, védelem, fegyverzet A Type 99-es ötvözi mind a nyugati, mind az orosz technikát. A páncélos teste már inkább a T-72-re emlékeztet, mint a Leopard típusra, de a torony mindenképp nyugati. A 125 mm-es löveg és az automata töltőrendszer, melynek köszönhetően 3 fős a legénység, az orosz megoldás átvételének bizonyul. A típus fő fegyverzetét egy 125 mm kaliberű löveg alkotja. Az ágyú töltése automata, mellyel percenként legfeljebb 8 lövést tudnak biztosítani, kézi töltés esetén ez mindössze kettő. A harckocsiban összesen 41 db, többféle rendeltetésű lövedék fér el. Mindemellett képesek a csövön keresztül 9M119 Refleks (NATO-kód: AT-11 Sniper) irányított tankelhárító rakétákat (4 db) is indítani. E rakéta hatótávolsága száz és négyezer méter között mozog, fő feladata, hogy a reaktív páncélzattal rendelkező ellenséges harckocsit kiiktassa, de alacsonyan és lassan repülő légi célok ellen is alkalmazható. A 12,7 mm-es légvédelmi géppuska (300 db lőszerrel) a parancsnoki kupolán kapott helyet, melynek maximális lőtávolsága 1500 méter. A másik géppuskát (7,62 mm-es) távirányítással kezelik és a löveg jobb oldalán kapott helyet, 2000 db tölténnyel. A vezető a törzs elülső részének középén foglal helyet, míg az irányzó és a parancsnok a toronyban. A parancsok a lövegtől jobbra, amíg az irányzó a balra ül. A parancsnok kezeli a 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát is. Munkáját 6 periszkóp segíti, melyek segítségével 360 fokos szögben, mindent meg tud figyelni. E panoráma-rendszer éjjellátó üzemmódba is kapcsolható. A parancsnok lézer távolságmérővel is rendelkezik. A Type 99-t felszerelték egy fedélzeti információ-feldolgozó rendszerrel is, amely folyamatosan gyűjti a műholdaktól kapott navigációs, a szenzorok és a megfigyelő-rendszerek adatait. A rendszer a rendelkezésére álló és feldolgozott adatokat a parancsnok monitorján teszi láthatóvá. A Type 99 rendelkezik egy egyedi elektro-optikai ellen-csapásmérő eszközzel is, amely egy lézerfigyelmeztetőből és egy aktív, önvédelmi lézerből áll. Ennek feladata, hogy nagy energiájú lézersugárral semmisítse meg az ellenséges optikát. Amint a besugárzásjelző észleli, hogy egy ellenséges tank lézeres távolságmérővel, avagy fegyverirányzó lézerrel bemérte, figyelmezteti a legénységet és az aktív lézercsapást mér az ellenséges lézerforrására. Az aktív lézer képes megbénítani az ellenség optikáit és megzavarja a lézereket, illetve károsítja az ellenség irányzójának a szemét. A Type 99 harckocsi páncélzatának összetétele állami titok, így nem ismert. Annyi azonban bizonyos, hogy erősre sikerült, mert 1800 méter távolságból egy T-72C harckocsi 125 mm-es lövege 7 találat után, egy 105 mm-es löveg 9 találat után sem okozott komoly sérülést a páncélzaton. Azonban ezen eredmény csalóka lehet, mert például az Abrams, a Challenger 2-es, vagy éppen a Leopard 2 nagyobb pusztításra képes. A harckocsi lövegtornyának elejét további kompozit, vagy nyílhegy alakú páncélzattal lehet megerősíteni. (HTKA nyomán Szent Korona Rádió)
A Type 99
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ratnyik: a jövő orosz katonája
Az Egyesült Államok szerint ijesztően fejlett az orosz haditechnika
Felmondott a US Donald Cook legénysége
Modern fegyverek a Krímben