Mivel, mint tudjuk, a „holokauszt oktatása 
kiemelt fontosságú feladat”, és a „szemtanúk” visszaemlékezéseiből 
mindenkinek okulnia kell, ezért - és persze a holokauszt-emlékévre 
tekintettel - az alábbiakban közzétesszük az egyik „túlélő” 
beszámolóját. Melynek hitelességéhez semmiféle kétség sem fér, hiszen a 
„holokauszt túlélői” csak és kizárólag igazat mondanak. Aki pedig 
kételkedni merészel szavaik hitelességében, az mocskos antiszemita, 
gyűlöletkeltő, holokauszt-tagadó és tömeggyilkosságra készülődő gaz 
náci.
Teljes csönd volt a gázkamrában. A fiatal Halina 
Grynsztajn sógornőjének a kezét fogta, a szemébe nézett, és azon 
gondolkodott, vajon milyen lesz a halál.
A 200 meztelen, rémülettől reszkető zsidó asszony 
és lány egész éjszaka várta a gázkamrában, hogy a Ciklon B gáz kiáradjon
 a zuhanyrózsákból. „Tudtuk, hogy mindennek vége – elevenítette fel a 
borzalmakat Halina. Tudtuk, hogy soha senki sem hagyta el élve ezt a 
helyet.”
A 13 éves lány azzal is tisztában volt, hogy 
édesanyja ugyanebben a gázkamrában halt meg két hónappal korábban, a 
majdaneki náci haláltáborban.
Eleinte a nők dörömböltek a vastag vasajtón, mely 
bezáródott mögöttük. Később azonban csend lett. „Amikor a halál 
elkerülhetetlen, az emberek beletörődnek” – mondja Halina Birenbaum, aki
 ma Izraelben él. A gázkamrában „reménykedés és az elkerülhetetlen halál
 között őrlődve teltek a percek” – emlékezett vissza a szörnyű 
pillanatokra az asszony.
És végül a remény győzedelmeskedett azon az 
1943-as júliusi éjszakán. A gázkamra ajtaja ugyanis hirtelen 
kicsapódott. „Nem volt gáz azon az éjszakán. A nácik kifogytak belőle” –
 mondja egyszerűen Halina Birenbaum, mintha csak arról beszélne, hogy az
 üzletben elfogyott a mosópor.
A nőket azonnal tehervagonokra rakták, majd a 
hírhedt auschwitzi koncentrációs táborba szállították őket, ahol a német
 nácik 1940 és 45 között 1,5 millió embert - legnagyobb részt zsidókat -
 gyilkoltak meg. „A gázkamrából történő menekülés Auschwitzot 
jelentette” – meséli a hölgy keserű iróniával.
Kék tintával bal felső karjára a 48 693-as számot 
tetoválták, és a raktárba küldték dolgozni, ahol az volt a feladata, 
hogy kiválogassa a gázkamrában megölt emberek holmiját. Ami nem volt 
rossz munka – közli Halina tényszerűen. Ruhát vagy ételt is ki tudott 
csempészni haldokló sógornője számára. „És ahogyan a régi és új ruhák, 
levelek, családi fényképek, gondosan becsomagolt vagy megkezdett ételek 
felhalmozott kupacain álltam, úgy tűnt, a németek meztelenre 
vetkőztették az egész világot” – idézi fel akkori érzéseit a sokat 
szenvedett asszony.
Halina ideiglenesen még a beszédkészségét is 
elveszítette. „Miféle értelme is van a világnak, amikor az ember ilyen 
sok élet maradványaira tapos?” – mereng a múlt borzalmain Halina 
Birenbaum.
Egy náci tiszt rálőtt, súlyosan megsebesült, de 
mégis túlélte Auschwitz kiürítését, túlélte a halálmenetet, melynek 
során több tízezer fogoly vesztette életét, miközben a nácik 
visszavonultak Németország felé.
Először a németországi Ravensbrückbe került, majd 
tovább vitték Neustadt-Glewe-be, ahonnan 1945. május 3-án a Vörös 
Hadsereg szabadította ki. De eleinte semmiféle örömöt nem érzett.
A következő nap kiment a mezőre, ahol virágok 
tengere fogadta. Arra gondolt, hogy ugyan még csak 15 éves, de egy 
teljes életet végigélt már. Túlélte a holokausztot: élve került ki a 
varsói gettóból, túlélte az 1943-as heroikus varsói felkelést, amit 
elfojtottak a nácik, majd túlélte a Majdanekbe történő deportálást is, 
ahol 360 ezer embert gyilkoltak meg. Élve került ki a gázkamrából, 
Auschwitzból, a halálmenetekből és két német koncentrációs táborból is.
A háború után visszatért Varsóba, ahol találkozott
 Marek nevű testvérével. Ők ketten élték túl a holokausztot a családból.
 Halina 1947-ben kivándorolt Izraelbe, ahol verseket írt, férjhez ment, 
és két gyermeket nevelt föl.
Az asszony a háború során átélt élményeit A remény
 hal meg utoljára című könyvében írta le, amely 1967-ben jelent meg 
Lengyelországban. Az angol nyelvű kiadás az USA-ban látott napvilágot 
1982-ben.
1981-ben Halina Birenbaum visszament Majdanekbe, 
elment a gázkamrához és a barakkokhoz. Ott dobbantott a lábával, mert 
szerette volna hallani a saját lépteit Majdanekben, hogy „biztos legyen 
abban, hogy él”.
Ebben az évben ( vagyis 1995-ben) elment 
Lengyelországba, a németek által megszállt Lengyelország déli részén 
található Oswiecimben épített auschwitzi láger felszabadításának 50. 
évfordulója alkalmából. Amikor az asszony elmesélte történetét az 
Oswiecimi Dialógus Centerben (amelyet a Római Katolikus Egyház hozott 
létre azzal a céllal, hogy a zsidókat és a lengyeleket közelebb hozza 
egymáshoz), az alacsony, vidám, sötét szemű asszony ismét dobbantott a 
lábával.
A náci haláltáborokban meggyilkolt szüleire, 
nagyszüleire, bátyjára és sógornőjére gondolva Halina a következőt 
mondta: „Ott fenn, az űrben, biztosan hallják a lépteimet, és tudják, 
hogy én vagyok.” (Forrás: az Hour című lap 1995. ápr. 3-i 
cikke.)
 
Halina Birenbaum Az élet, mint remény című, 2003-ban megjelent 
visszaemlékezésében
 is elmeséli a gázkamrából (továbbá a varsói gettóból, Auschwitzból, a 
halálmenetekből, Ravensbrückből, stb.) történő csodálatos 
megmeneküléseinek történetét. Ezen kívül a zuhanyból ömlő gáz meséjének 
felelevenítésén túl a lángoló krematóriumi kéményekről sem feledkezik 
el. Íme: „Hössler, a táborparancsnok helyettese, aki velünk szemben állt
 magas rangú katonatisztek társaságában, mintha egy színházi előadáson 
lenne, úgy szemlélte a szelekció folyamatát. Kezének egy mozdulatával 
közelebb hívott. «Fogd be a szád! – szakította félbe könyörgésemet – 
mert ha nem hallgatsz el, te is mész oda«. És a krematórium kéményéből 
felcsapó lángok felé mutatott. «De ha csöndben maradsz, én 
kiszabadítalak téged és a sógornődet is.«”
 
Majd a kétségbevonhatatlan hitelességű 
visszaemlékezés egy másik helyén az alábbiakat olvassuk: “Magányosnak 
éreztem magam, csak magamra számíthattam, és ellenségességet 
tapasztaltam mindenütt. Fojtogató volt a légkör. Mindenért meg kellett 
küzdenem. A vonatok megállás nélkül szállították az emberek tömegeit a 
halálba, Birkenauba. A barakk előtti rámpán szállították le az embereket
 a vagonokról. A krematórium kéményei lángoltak és füstöltek, égő emberi
 hús szagát lehetett érezni a levegőben, sár, betegségek, kelések a 
testemen, melyek nem gyógyultak, rüh, tetvek, tífusz és mindenekelőtt a 
szelekció – mindez az én mindennapjaim részévé vált.”
A krematóriumok kéményeiből felcsapó lángokról még
 egy harmadik helyen is szó esik Halina Birenbaum visszaemlékezésében: 
„Kétszer éltem meg karácsonyt Birkenauban. Amíg a tábor egyik részén 
színes gyertyákat gyújtottak meg, szépen díszített karácsonyfákat 
állítottak, és a láger zenekara játszott, miközben mi mentünk a munkába 
és vissza – a tábor másik részén, ahol a krematórium kéményéből 
lángoszlopok emelkedtek a magasba, embereket égettek folyamatosan, és a 
lángok egészen az égig csaptak fel!”
Ma már a hivatalos történészek legnagyobb része 
sem meri állítani, hogy a krematóriumok kéményei lángoltak volna akár 
Auschwitzban vagy bárhol másutt, miképpen a gázkamrák mennyezetére 
állítólag felszerelt zuhanyrózsákból ömlő gáz meséjét is szégyellik már a
 holoparaziták. Ami pedig Majdaneket illeti, a hivatalos áldozati szám a
 háború utáni 1,5 millióról napjainkra 78 ezerre csökkent. A nürnbergi 
per hivatalos irataiban még azt olvassuk, hogy 1,5 millió embert öltek 
meg Majdanekben. (Sőt, egy lublini rögtönítélő bíróság vádirata 1,7 
milliós áldozatot említ, melynek nyomán ki is végeztek hat állítólagos 
német őrt.) A háború utáni években – a „tudatlan”, „őrült”, „újabb 
népirtásra készülődő” revizionista történészek kutatási eredményeinek és
 bizonyítékainak hatására – szép lassan megindult a majdaneki áldozati 
számok csökkentésének folyamata. 2005-ben Thomas Kranz, a Majdaneki 
Múzeum kutatási igazgatója 78 000 főben adta meg a Majdanekben életüket 
vesztett foglyok számát. (Akik közül 59 ezer volt a zsidó.) De a 
revizionisták szerint még valójában ennél is kevesebben haltak meg a 
lágerben: Jürgen Graf és Carlo Mattogno 1998-ban megjelent KL Majdanek. 
Eine historische und technische Studie című tanulmányukban, majd a 
2003-ban napvilágot látott, Majdanekről szóló könyvükben amellett 
érvelnek, hogy a lágerben legfeljebb 42 ezer ember veszíthette életét.
Perge Ottó
Kapcsolódó:
 
Kapcsolódó hírek:
Ami fontosabb, mint a holokauszt: a száz évvel ezelőtt kitört világháború elhallgatott tanulságai
Részletek az Első Nemzetközi Zsidóellenes Konferencia gyűlöletkeltő nyilatkozatából
Bécsi cukrászda helyett újabb holokauszt-agymosó programokkal kedveskedik az EU a tagországoknak
Íme Európa "legfeketébb báránya", az új közellenség: az egyetlen német nemzetiségű "náci" képviselő az EP-ben