Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ellenállás klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ellenállás klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Második Világháború legjei (14. rész)
Igaz, a második világégést a Tengelyhatalmak elveszítették, de harcosaik olyan fegyvertényeket tudhatnak magukénak, melyek szó szerint túlszárnyalhatatlanok. A cikksorozatunkban - a teljesség igénye nélkül - e bátor katonákat mutatjuk be, a légierők pilótáitól kezdve, a harckocsizókig.
Mato Dukovac 1918. szeptember 23-án született Zimony közelében. A repülésre ő is fiatalon adta a fejét és 1937-ben elkezdte a repülőiskolát, majd 1940-ben, hadnagyi rangban a jugoszláv légierő pilótája lett. Miután a Versailles boszorkánykonyhájában létrehozott balkáni műállam felbomlott és Horvátország kikiáltotta függetlenségét, Dukovac fejében meg sem fordult, hogy partizán legyen. Elsők között jelentkezett a németek kezdeményezésére, április 29-én felállított horvát légierőbe. A többi horvát vadászpilótához hasonlóan ő is megkapta a kiképzést, amit 1942 júniusában fejezett be. A horvát pilótákat a JG52 állományába helyezték, ahol annak 15. századát alkották.
Legelső harci bevetését 1942. október 29-én teljesítette. Kezdeti bevetései sikereket hoztak, ám a tengelyhatalmi igazolási rendszer szigorúsága miatt ezt nem fogadták el. Ennek ellenére Cvitan Galic (38 légi győzelem, 1944. április 6-án halt hősi halált) nem hivatalosan több skalpot is igazolt számára. A két horvát pilóta később egy raj tagja lett és így aratták légi győzelmeik döntő többségét. A legelső igazolt légi győzelmére november 11-én aratta, amikor egy I-16-ost lőtt le. A második diadalára közel egy fél évet várni kellett, de egy P-39-est sikerült levadásznia, majd ezt követően még tizennyolcszor volt sikeres, legtöbb áldozata (16 db) LaGG-3 vadász volt.
1943. október 24-én újra a frontra helyezték. Az ekkor már hadnaggyá előléptetett Dukovac újra a harcok sűrűjében találta magát és másnap egy vörös csillagos Spitfire V-öst kalapált le az égről. Ebben az időszakban összesen 21 (más források szerint 23) légi győzelmet jelentett, az említett LaGG-3-asok mellett sok Il-2-essel és P-39-essel is végzett. Dukovac 1944 februárjában emelkedett el kétszázötvenedszer a földtől, hogy vadászatra induljon, ekkor már 37 légi győzelem büszke tulajdonosa volt. A jubileumi bevetés alkalmából megkapta a Német Keresztet, melyet Wolfram von Richthofen légitábornok adott át személyesen.
1944. február 25-én két Lagg-3-ast is lelőtt (csak az egyiket igazolták), ám egy P-39-es súlyosan megrongálta a gépét és ő is megsebesült, így kórházba került. A sérülése után már nem repült, de a horvát egység harcait a földről felügyelte. 1944 augusztusában kapitányi rangot kapott és egységével együtt Kelet-Poroszországba vezényelték, hogy átképezzék őket az újabb 109-es G verziókra.
Az 1944 késői hónapjaitól Dukovac életének története elég zavaros és a témával foglalkozó szakirodalom sem jutott közös nevezőre. Annyi bizonyos, hogy miután 1944 őszén a horvát területek is „felszabadultak” Dukovac 1944 decemberébe visszatért Belgrádba és ott belépett a jugoszláv légierőbe, ahol Jak-9-es típusokra oktatta az ifjoncokat.
1945 áprilisáig viselte e tisztséget, ám hiba volt bízni a csetnikekben és a vörösökben, mert miután tapasztalatait felhasználták, letartóztatási parancsot adtak ellene. Más választása nem lévén 1945. augusztus 8-án (más források 1946-ot említenek) egy Tiger Moth típusú géppel átszökött Olaszországba. Rövid ideig egy amerikai fogolytábor vendégszeretetét élvezte, majd csatlakozott a szíriai légierőhöz. Itt felfegyverzett T-6-os típussal repült és az 1948-as arab-izraeli konfliktus idején egy Dávid-csillagos felderítőt le is lőtt. A háború befejeztével Mato Dukovac Kanadába emigrált, itt is hunyt el 1990 szeptemberében.
A legsikeresebb horvát vadászpilóta igazoltan 44 légi győzelmet aratott a szovjet gépek felett (1 I-16, 1 MiG-3, 1 Spitfire V, 1 La-5, 1 Jak-9, 1 Pe-2, 1 A-20, 2 Jak-1, 2 DB-3, 3 P-39, 12 Il-2, 18 LaGG-3). Említésre méltóak egységének a 15./JG52 eredményei. A horvát pilótákból megszervezett század a keleti hadszíntéren több, mint ötezer bevetést teljesített és legkevesebb háromszáz orosz géppel végeztek, nem számítva az igazolatlan győzelmeket.
(Szent Korona Rádió)
Related Links
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Második Világháború legjei (13. rész)
A Második Világháború legjei (9. rész)
A Második Világháború legjei (5. rész)